Here it is, sire. A very cornerstone of English scholarship. This book contains every word in our beloved language.
—Dr. Johnson in de aflevering Ink and Incapability van Blackadder the Third
Zoals alle hobbies hebben rollenspelen een heel eigen vocabulaire, die voor buitenstaanders en nieuwkomers soms moeilijk te begrijpen is. Hier daarom een lijst van veelvoorkomende termen—door de begrippen in de lijst te leren klink je als snel als een doorgewinterde rollenspeler …
Marc, jij bent aan de beurt. Wat is je actie?
In het vorige avontuur dat we speelden, moesten we zien te voorkomen dat twee maffia-families met elkaar in oorlog raakten.
Je kunt je spreukenboek wel uit je rugzak pakken, maar dat kost je een hele beurt.
Ik ga maar eens bodyshoppen bij de orks die we net gedood hebben.
In de campagne die ik voor m'n groep verzonnen heb, komen de spelers er in de eerste paar avonturen achter dat iemand de koning van de troon probeert te stoten, in de volgende vinden ze uit wie het is en wat voor leger hij tot z'n beschikking heeft, en in het laatste proberen ze hem te stoppen.
Kruis nou eens op je character sheet aan welke uitrusting je meeneemt op de missie!
De herbergier rekent je 5 CP voor een pul bier.
dobbelsteen.
3D6betekent
drie zeskantige dobbelstenen.In bijna elk spel tel je de worpen op: gooi je 3, 4, en 6, dan heb je 3 + 4 + 6 = 13 gegooid.
Gooi eens een D10 …
De difficulty om de muur te beklimmen is 8.
Welk soort dobbelsteen moet ik gooien?
kerker. Een (meestal ondergronds) gangenstelsel in een fantasy-spel, waarin monsters, vallen en schatten wachten tot de PC's ze respectievelijk doodmaken, af laten gaan, en meenemen.
We gaan de dungeon in, de dwerg voorop en de elf als nummer twee.
Al Pauls avonturen draaien vroeger of later op een dungeon bash uit.
Spelers die het hebben over de
Dungeon Masterhebben vaak alleen maar D&D gespeeld.
ontmoeting. In rollenspellen wordt deze term voornamelijk gebruikt om een kort stukje uit het avontuur aan te geven, vaak een stukje dat er eigenlijk weinig of niets mee te maken heeft, en dat de karakters tegenkomen op hun reizen door de spelwereld. In veel spellen gooit de spelleider op een tabel om te bepalen waaruit de encounter bestaat: ronddolende monsters, een verlaten kasteel, enz.
scènesvan een avontuur, die wel door de spelleider van te voren uitgedacht zijn.
We zitten ons te vervelen, gooi eens voor een encounter dan kunnen we wat hakken!
GMen in sommige spellen wordt een andere term gebruikt, zoals Dungeon Master, referee, storyteller, host, of iets dergelijks, maar het komt allemaal op hetzelfde neer.
Wie is de gamemaster vanavond?
spelleiderscherm,een kartonnen scherm dat de spelleider kan gebruiken om uit het zicht van de andere spelers dobbelstenen te gooien, notities te maken, enz. Op de achterkant staan vaak tabellen die voor de spelleider handig zijn; de voorkant heeft meestal een tekening voor de spelers om naar te kijken, en soms nog wat meer tabellen.
gamemaster's kit
waar nog wat meer materiaal (soms handig, soms niet) in zit.
Zit niet achter m'n GM screen te kijken!
edelsteen, vaak te vinden in schatten in fantasy-spellen.
Achterin de grot vind je een kistje met drie groene gems erin.
to gamemaster
).
Anna GM't volgende week.
Hoeveel GP kost een tweehandig zwaard?
Ik heb geen bezwaar tegen een hack 'n' slash avontuur op z'n tijd, maar als we dat elke week doen raakt het behoorlijk afgezaagd.
We gaan monsters hakken.
Ik denk dat we een huisregel nodig hebben voor hoeveel iemand kan tillen.
Okee, de volgende ronde begint. Gooi allemaal maar voor initiatief …
Zei je dat in karakter, of was het een opmerking buiten het spel om?
PC'sen
NPC's, afhankelijk van of ze door één van de
gewonespelers of door de spelleider gespeeld worden.
Natuurlijk zal m'n karakter daarop ingaan. Zo'n kans kan ze toch niet laten liggen?
Hé, dat is geen karakterkennis! Jouw karakter zag helemaal niet dat ik die ring in m'n broekzak stopte!
LARPers.)
Was jij bij die fantasy-LARP vorige week?
Zaterdag ga ik LARPen.
niveau. Een maat voor de ervaring die een karakter opgebouwd heeft, en daardoor hoe sterk hij of zij globaal is. Veel spellen gebruiken dit concept niet.
Nog 250 XP, dan zit ik op vierde level.
LRP's zijn niks voor mij.
onbelangrijkewaarden zo laag mogelijk (min) zijn zodat er punten overblijven om de andere hoog (max) te krijgen. Meestal zijn waarden als kracht en uithoudingsvermogen hoog, terwijl zaken als charisma zo laag mogelijk gehouden worden.
Danny is een echte min-maxer.
2D8+3betekent dat je 3 optelt bij het totaal van een worp met twee, acht-zijdige dobbelstenen.
Vanwege het donker heb je een +4 modifier op je target number.
Deze module is geschreven door Gary Gygax zelf.
monsters hakken.)
Dit monster is veel te sterk voor ons!
We hadden op den duur zoveel magische uitrusting dat het gewoon een Monty Haul-campagne geworden was.
zwakke(lees: normale) karakters. Munchkins houden zich meestal niet aan de regels van het spel.
De NPC komt op jullie af en trekt z'n pistool.
Bij gelijk initiatief gaat een PC voor de NPC's.
to roll
, gooien).
Ik heb 5 gerold.
Welke RPG's heb jij gespeeld?
Stefanie was er de vorige sessie niet bij, dus wie kan haar even vertellen wat er toen allemaal gebeurd is?
Wie heeft er zin in een campagne in Londen? Ik heb er net het sourcebook over gekocht.
Een brood kost 2 SP.
Zou m'n karakter dit ook weten?en handelen naar het antwoord daarop.
M'n karakter weet niks van die ontmoeting af—dat is spelerkennis die ik dan zou gebruiken.
scheidsrechteroptreedt, de NPC's speelt, en kort gezegd de wereld neerzet voor de andere spelers.
Onze spelleider weet erg veel over de wereld van het spel.
In de echte wereld werkt het misschien niet zo, maar in de spelwereld is het wel mogelijk.
Ik heb erg slecht gegooid voor m'n stats, mag ik het opnieuw doen?
Is het goed dat ik volgende keer storyteller ben? Ik heb een goed idee voor een avontuur.
doelgetal.
Ik vertel je het target number voor deze worp nog even niet.
to hit
betekent treffen, dus een
to-hit number
is letterlijk een trefgetal).
Het to-hit number voor dit schot is 8.
Het volgende is uit karakter: klootzak! Okee, terug in karakter …
ervaringspunten. Wordt in veel spellen gebruikt, vaak onder een iets andere naam (b.v.
EP), om aan te geven hoeveel ervaring een karakter heeft. In sommige spellen gaat een karakter een level omhoog bij het bereiken van een bepaalde hoeveelheid XP.
De orcs waren wel 15 XP per stuk waard en hun leider 65 XP, dat is 110 in totaal, dus jullie krijgen elk 22 XP.