Here we are now
Entertain us
—Nirvana, Smells Like Teen Spirit
Vaak is het zo dat als jij de boeken voor een spel gekocht hebt, de overige spelers ook onmiddelijk aannemen dat jij de spelleider zal zijn—de redenering is waarschijnlijk dat je die boeken ook gelezen hebt, dus kun jij spelleider zijn omdat je weet wat erin staat.
Dit is niet zo'n ramp als het misschien wel lijkt. De spelleider zijn is niet verschrikkelijk moeilijk, het vereist alleen wat meer inzet dan de andere spelers hoeven te doen. Daar staat tegenover dat je veel voldoening kunt krijgen als de spelers in jouw avonturen de mysteries oplossen, de vijanden verslaan, en de schatten vinden.
In dit hoofdstuk besteden we dan ook aandacht aan het zijn van de spelleider. Wat te doen en wat niet, hoe met de andere spelers om te gaan, en zo meer.
Omdat dit meer ruimte in beslag neemt dan de overige hoofdstukken, is het in een aantal delen gesplitst om alles overzichtelijk te houden. Klik op de namen van de secties in het lijstje hieronder om die delen te lezen.
Het woord spelleider
is al vaak gevallen in de hoofdstukken tot nu toe, maar we hebben het er nog nooit over gehad wat een spelleider nu eigenlijk doet in een rollenspel. De taken van de spelleider zijn nogal veelomvattend, dus een echt sluitend antwoord is niet te geven, maar de hieronder genoemde punten vormen wel zo'n beetje de hoofdmoot van het spelleider-zijn.
Eén van de belangrijkste taken van de spelleider, is om te zorgen dat de wereld leeft
voor de spelers: hen het idee geven dat hun karakters rondlopen in een wereld die realistisch overkomt en logisch in elkaar zit. Daarnaast houdt het ook in dat de spelleider alle ándere karakters speelt, die de spelers tegenkomen: monsters en andere tegenstanders, maar ook winkeliers, poortwachters, informanten, toevallige voorbijgangers, enzovoort.
Omdat rollenspellen veel spelregels hebben, is er iemand nodig die de regels kent, toe kan passen, en als onpartijdige scheidsrechter optreed wanneer er een meningsverschil is over hoe de regels werken of toegepast moeten worden in de situatie waarin de spelers zich bevinden. Meestal valt deze taak op de schouders van de spelleider.
Deze taak is vaak het meeste werk aan het zijn van een spelleider: het bedenken of lezen van avonturen voor de rest van de groep. Dit is een erg uitgebreid onderwerp, maar ook het deel dat de meeste voldoening geeft.
Spelers zullen altijd vragen hebben over het spel, de wereld, de regels, hun uitrusting, toverspreuken, en nog duizend-en-één andere dingen. Vaak verwachten ze dat de spelleider daar een antwoord op heeft, of in elk geval er snel eentje op kan vinden. De meeste spelleiders leren al snel om antwoorden te geven die goed en weldoordacht klinken, maar in feite ter plekke verzonnen zijn …
En daarnaast nog alles wat gedaan moet worden om te zorgen dat het spel lekker loopt. Natuurlijk is dit ook aan de andere spelers, maar de spelleider wordt toch vaak een beetje gezien als degene die dingen regelt wanneer dat nodig is. Het is wel een goed idee om sommige zaken te delegeren aan andere spelers, of om hen aan het werk te zetten om zelf dingen op te zoeken in een boek zodat je niet met tien dingen tegelijk bezig bent.